پول و خوشبختی

پول و ثروت نقش کلیدی در زندگی از گذشته تا به امروز داشته است و هر سال پررنگ‌تر از سال گذشته خود را نشان می‌دهد. در خصوص رابطه پول و احساس خوشبختی بعضی اعتقاد دارند که افرادی که دارای ثروت و پول زیادی هستند خوشبخت‌تر‌ از سایر افراد هستند. اما در مقابل نیز برخی از افراد نیز این عقیده را رد می‌کنند و می‌گویند که این دو عامل نمی‌توانند رابطه مستقیمی با هم داشته باشند.

دیدگاه‌های متفاوت پول در زندگی افراد

در خصوص تاثیر پول و خوشبختی در افراد دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

دیدگاه اول پول خوشبختی می‌آورد:

نقش جهان هستی در زندگی ما چیست؟ بعضی از افراد به این نکته باور دارند که با پول و ثروت می‌توانند همه چیز را از آن خود کنند. لذا با توجه به این که پول به تنهایی برای رسیدن به اهداف و آرزوها کافی نیست. برای سرعت بخشیدن به اهداف پول یکی مهم‌ترین عوامل می‌باشد به همین علت بسیاری از افراد، داشتن ثروت را عامل موفقیت و خوشبختی می‌دانند. از ویژگی‌هایی که پول‌ دارد این است که به افراد آزادی می‌دهد تا بتواند هر کاری که به آن  علاقه‌مند هستند را انجام دهند و نیازهای مورد نظر خود را تامین کنند.

دیدگاه دوم پول خوشبختی نمی‌آورد:

این دیدگاه برخلاف دیدگاه فوق معتقد است که پول نه تنها خوشبختی نمی‌آورد بلکه می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. این دسته از افراد بیشترین وقت و زمان خود را صرف کار و فعالیت می‌کنند که در رابطه با زندگی اجتماعی و خانوادگی خود با مشکلات و سختی‌هایی مواجه می‌شوند.

این افراد بر این باور هستند که کار کردن لذت‌بخش است و نباید همه چیز برای لذت پول درآورند باشد و البته همیشه این طور نخواهد بود. برخی از افراد هستند که با داشتن پول و ثروت زیاد، اما عاشق کار کردن هستند بدون این که نیاز مالی داشته باشند. این دسته از افراد به این جمله معتقد هستند که پول نمی‌تواند عاملی برای رسیدن به خوشبختی و اهداف افراد باشد. بلکه می‌گویند در برخی موارد نیز پول می‌تواند دردسرهایی داشته باشد و زندگی را دچار مشکلات و سختی‌هایی کند. حتما مشاهده کرده‌اید که افرادی که ثروتمند هستند حتما برای محافظت از خود اشخاصی را استخدام می‌کنند که از آن‌ها محافظت کنند این موضوع باعث سوءظن‌هایی در این اشخاص می‌شود. افرادی که ثروت و پول زیادی دارند از استرس و ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی مانند قلب دچار هستند.

اغلب افرادی که پول‌دار هستند از افراد محبت واقعی نمی‌توانند کسب کنند و در شناسایی دوستان واقعی دچار ضعف و مشکل می‌شوند و این باعث می‌شود که معمولا تردید و شک داشته باشند که این افراد واقعاً او را برای خودش می‌خواهد یا نه فقط به خاطر پولی که دارند افراد به آن‌ها محبت و احترام می‌گذارند.

بعضی از افراد پول‌دار همیشه ترس و اضطراب از این که روزی ورشکست خواهند شد و فشارهای روانی زیادی را تحمل می‌کنند، دارند. در این قشر از افراد مشاهده می‌کنید که آمار طلاق و بی محبتی به شدت بالا است و این خود گواهی خوشبختی نیست افراد پول‌دار برای کسب درآمد و پول بیشتر مدام کار می‌کنند در واقع این افراد به پول وابسته شده‌اند و برای رسیدن به ثروت بیشتر مدام حرص می‌زنند.

با مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته از سوی متخصصین بر این باور هستند که افرادی که به دنبال ثروت و پول بیشتری هستند، هیچ وقت نمی‌توانند به خوشبختی واقعی و حقیقی را به دست آورند زیرا این دسته از افراد راه خوشبختی را گم کرده‌اند و در واقع نمی‌دانند که چطور باید به دنبال خوشبختی بروند.

عوامل موثر در خوشبختی

خوشبختی واقعی چیست؟

در واقع باید خوشبختی واقعی چندان هم پیچیده و غیرممکن به نظر نمی‌آید. برای این که احساس خوشبختی کنید تنها کافی است به پیرامون خود نگاه کنیم و به نعمت‌ها و داشته‌هایی که همه ما چه کم چه زیاد از آن برخورداریم و چه بسا کسانی که پول در زندگی و راه خوشبختی آن‌ها بسیار کم رنگ است افرادی شادتر و خوشبخت‌تر هستند و بیشتر از زندگی و در کنار دوستان و آشنایان خود لذت می‌برند.

عوامل موثر در خوشبختی

برای داشتن خوشبختی واقعی عوامل زیادی تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  1. سلامتی
  2. عزت نفس
  3. خوشبختی واقعی و پول

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

سلامتی

اولین عامل خوشبختی داشتن سلامتی است نبود این مهم می‌تواند شما را از انجام کارهایی که از آن احساس خوشبختی و رضایت خاطر دارید، دشوار می‌سازند.

عزت نفس

مهم‌ترین عامل در خوشبختی واقعی داشتن عزت نفس است، بایستی نسبت به خود حس رضایت و خوشایندی داشته باشید. وجود عزت نفس پایین می‌تواند شما را از رسیدن به خواسته‌ها و اهدافتان دور کند. در دوره روانشناسی ثروت تاثیر عزت نفس بر روی کسب ثروت کاملا توضیح داده می‌شود و شما اهمیت آن را متوجه می‌شوید.

روش‌های رسیدن به خوشبختی

خوشبختی واقعی و پول

متاسفانه باید گفت اغلب ثروتمندان، از زندگی خود احساس رضایت و خرسندی و در حقیقت خوشبختی نمی‌کنند. برای داشتن یک زندگی مطلوب و حس خوشبختی تنها به اندازه‌ی نیاز پول کافی است تا یک زندگی آسوده و راحتی را رقم زد.

پس نتیجه می‌گیریم که پول نمی‌تواند تنها عامل خوشبختی و موفقیت افراد در زندگی و کسب و کار آینده‌ی آن‌ها باشد پول در واقع می‌تواند به عنوان که ابزار کمکی در طول مسیر به افراد هموارتر و سهل‌تر نماید.

روش‌های رسیدن به خوشبختی

راه و روش‌های زیادی برای رسیدن به خوشبختی وجود دارد که در ذیل به چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما آورده‌ایم از جمله:

  1. برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی برای زندگی خود انگیزه کسب کندی و به دنبال شادی‌های هر چند کوچک و کم اهمیت بگردید و از وجود داشته‌ها و توانایی خود رضایت داشته باشید.
  2. برای آینده‌ی خود هدفی روشن و مشخص، تعیین کنید.
  3. زندگی خود را وابسته به پول نکنید و تا حد امکان تاثیر آن را در زندگی خود کم رنگ کنید.
  4. برای رسیدن به اهداف خود پشتکار جدی و عزمی راسخ داشته باشید.
  5. هرگز از شکست نترسید زیرا هر شکستی پلی برای پیروزی‌ها بزرگ‌تر است.
  6. پایبند بودن ارزش‌هایتان، بر هر چیزی که معتقد هستید ارزش‌های شما محسوب می‌شد به مرور زمان هر چه بیشتر به آن‌ها توجه نمایید، احساس بهتری نسبت به خود و علاقه‌مندی‌های خود خواهید داشت.
  1. تغییر پذیر باشید

برای تغییر کردن و احتمال یک اتفاق و یا تجربه‌ی جدید خود را آماده کنید.

0 پاسخ

نظرم در مورد مقاله اینه که...

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *